Pane Lavičko, tohle se vám nepovedlo

Musím se přiznat, že patřím mezi fanoušky trenéra Lavička. Stejně jako on si myslím, že slušnost není slabost a jeho konce ve Spartě jsem nepochopil. Ale na právě probíhajícím šampionátu mě zklamal a výsledek padá na jeho bedra.

Bylo to mistrovství, na které jsem se hodně těšil. Český fotbal, jako takový, nenabízí moc příležitostí k radosti. Ale jednadvacítka se mi v kvalifikaci hrozně líbila. Líbilo se mi, jak zametla se silnými a hodně sebevědomími Belgičany a jakým způsobem se prezentovala i herně. I soupiska vzbuzovala naděje, že by mohl přijít velký úspěch. Ostatně tím už byl samotný postup do Polska, kde se utkává jen dvanáct nejlepších týmů z Evropy. Už když si jen uvědomíme, že v Polsku nebyli Holanďané, Francouzi, Belgičané a další. Ale přeci jen člověk očekával ještě něco víc. Naděje podporovala i osoba pana Lavičky.

Už první, co mě zaujalo a mírně nadzvedlo, byl nesmyslný realizační tým. Když jsem je viděl stát při první hymně, tak tam bylo tolik zbytečných lidí, že se na lavičku snad už nemohli vejít ani hráči. Když pominu, že takový Svědík je úplně zbytečný asistent navíc, tak vůbec nechápu, co tam dělali například pánové Pešice a Mikolanda. Všude čteme, jak potřebuje a musí FAČR šetřit a pak vidíte takových lidí okolo mládežnické reprezentace. Dalším problémem a podstatně větším, na který jsem v diskuzích upozorňoval už před šampionátem, byl post brankáře. Věděl jsem, že pokud se Lavička rozhodne pro Zimu, bude to problém. Můžete mít sestavu jakou chcete, ale v takhle vyrovnaném turnaji je potřeba mít jistotu vzadu. A Zima chytal hodně špatně. Přes neustálá upozorňování v médiích, jak odchytal skvělé zápasy, tomu tak ani náhodou nebylo.

V zápase s Německem jednoznačně chyboval při prvním, zřejmě nejdůležitějším, gólu pro celé mistrovství. Ani s Italy, kde byl tolik vychvalován, nezachytal dobře. Špatně a váhavě vybíhal, vyrážel míče před sebe a hra nohou také žádná sláva. Vrchol ovšem podle mě přišel ve včerejším zápase s Dánskem. Takhle zoufalý brankářský výkon na reprezentační úrovni se podle mě jen tak nevidí. Při první zákroku předvedl neuvěřitelný nezákrok a při třetím rozhodujícím, naprosto nepochopitelně uhnul letícímu míči. Za třicet let svého chytání jsem to nejen nikdy neudělal, ale nikdy jsem to ani neviděl. Jsem rád, že to pan Hyský ve studiu popravdě zhodnotil a odpustil si ty diplomatické rečičky. Výběr brankáře prostě byla hrubá chyba pana Lavičky.  

Další hrubé chyby se dopustil se Schickem. Patrik Schick je jistě velmi šikovný a talentovaný útočník, ale na ME přijel naprosto mentálně nepřipravený. Celé mistrovství byl myšlenkami v Juventusu a realizační tým ho v tom ještě podporoval. Nechápu, jak ho během turnaje mohli pustit na zdravotní prohlídku do Turína. Pokud o něj Juventus opravdu tolik stojí, jistě to mohli vyřídit buď před šampionátem a nebo tři dny počkat. Bylo jednoznačně na vedení týmu, aby tuhle jeho cestu zatrhl. Neudělal to a mužstvo tím trpělo. Schick byl špatný i přes ten jeho gól proti Dánům.

Ale abych Schickovi nekřivdil, byli tam ještě horší hráči. Jankto a Černý na šampionátu doslova propadli. Když jsem viděl Černého projev, vůbec se nedivím, že ho v Ajaxu do prvního mužstva nestaví. On má u nás, zřejmě díky dobré práce své agentury, neskutečně skvělý mediální obraz. Ale mistrovství ukázalo, jak strašně přeceňovaným hráčem je a že v tom Ajaxu asi nebudou tak blbí, jak nám předhazují česká média a sám Černý. Jankto zase jen potvrdil, že není náhodou, že v hodně průměrném Udine jen střídá. Nesmyslné lpění na těchto dvou hráčích byla z dalších chyb pana Lavičky a jeho týmu.

Těch chyb tedy můj oblíbený trenér udělal spoustu. A je to škoda, protože si myslím, že ten tým měl na víc. Jsem ale rád, že Lavička u týmu zůstane, protože určitě má dalšímu a novému mužstvu co dát. Jen by to chtělo, aby byl rozhodnější a i tu svoji slušnost, která se mi líbí, občas opustil a trochu přitvrdil. Moc volnosti a slušnosti očividně těmhle klukům nemusí být vždy ku prospěchu kolektivního úspěchu. A fotbal ještě pořád je kolektivním sportem.  

Autor: Jakub Zeman | neděle 25.6.2017 16:50 | karma článku: 34,78 | přečteno: 3973x